مهارات‌های زندگی

چهارشنبه 9 بهمن 1398
10:46
کانون مشاوران

مهارت های زندگی مجموعه‌ای از توانایی‌ها هستند که به شما جهت سازگاری با شرایط محیطی و بهره‌مندی هر چه بیشتر از رفتار مثبت و سازنده کمک می‌کنند؛ در نتیجه قادر می‌شوید در مواجه با شرایط سخت و ناگوار زندگی بهترین عملکرد را داشته باشید. در واقع به واسطه افزایش مهارت‌های زندگی، علاوه بر رفاه و امنیت فردی، می‌توانید به عضوی فعال و سازنده در جامعه نیز بدل شوید که تضمینی برای بهزیستی روانی بیشتر و صلاحیت اجتماعی شما خواهد بود. در ادامه این مقاله به بررسی مهم‌ترین مهارت‌ های زندگی و نحوه دست یابی به آن‌ها می‌پردازیم. شما با دریافت مشاوره از مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران می توانید از تمرینات علمی بهره مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت های زندگی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع:مهارت‌های زندگی

تعریف مهارت های زندگی

مهارت‌ های زندگی به مجموعه توانایی‌هایی گفته می‌شود که به شما کمک می‌کنند تا به طور موثر و کارآمد با چالش‌های زندگی مواجه شوید. مهارت‌های زندگی ممکن است در اثر تجارب زندگی یا از طریق آموزش کسب شوند و به واسطه آن‌ها می‌توانید به طور موثر و کارآمد به مسائل زندگی خود رسیدگی کنید. این مهارت‌ها شامل خودتنظیمی هیجانی، توانایی حل مسئله و تصمیم گیری، برقرای ارتباطات اجتماعی و همکاری با دیگران می‌شود.

ضرورت یادگیری مهارت‌ های زندگی چیست؟

مهارت‌ های زندگی این امکان را فراهم می‌کند تا اعتماد به نفس خود را تقویت کنید و بتوانید به خوبی با تغییرات و تجارب تازه در زندگی مواجه شوید. به کارگیری این مهارت‌ها به شما کمک می‌کند تا به عنوان عضوی از یک جامعه به خوبی خودتان را با مسائل اجتماعی سازگار کنید و با قبول تعهد و مسئولیت پذیری، گامی در جهت رشد و توسعه تخصص خود و تأثیر گذاری هر چه بیشتر در مناسابت اجتماعی ایفا کنید.

مهارت‌ های زندگی و کاربرد آن‌ها

اکنون به بررسی برخی از مهم‌ترین مهارت‌ های زندگی می‌پردازیم که چشم اندازی جدید را جهت رسیدن به آینده‌ای روشن و دست یافتن به اهداف زندگی تان پیش روی شما می‌گذارد:

1- مهارت های زندگی | مستقل ارزیابی کردن خود از موقعیت‌های منفی

شما به عنوان نقش اول در سناریو و داستان زندگی تان، نقش مهمی در شادکامی و سلامت روان و همچنین در مقابل آسیب‌های روانی ایفا می‌کنید. تجارب منفی مانند جدایی از شریک زندگی، ورشکستگی، پذیرفته نشدن در دانشگاه و دیگر ناکامی‌ها یا شکست‌ها جزئی از زندگی و طبیعت انسان هستند.

میزان تاثیر پذیری از این وقایع دردناک به دریچه نگاه شما بستگی دارد. معمولا سوگیری‌های خودمحورانه در تجارب منفی، بسیار عمیق هستند و با شخصی سازی وقایع منفی این رویدادها را بیشتر به خودتان مرتبط می‌سازید.

حال اگر این شخصی سازی وابسته به خودارزیابی‌های منفی باشد، باعث کاهش عزت نفس و عدم انگیزه برای دنبال کردن اهداف می‌شود در صورتی که ارزش ذاتی شما به عنوان یک انسان فراتر از تجارب منفی شماست. پس در این مواقع به جای قضاوت و سرزنش کردن خود به مراقبت و حمایت از خودتان بپردازید.

2- توانایی مدیریت هیجانی در ناکامی‌ها و شکست‌ها

انعطاف پذیری و سازگاری نسبت به مشکلات و شکست‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا به این موقعیت‌های منفی به عنوان فرصتی برای رشد و یادگیری بنگرید. گرچه توانایی ذاتی افراد در تحمل استرس و رویدادهای منفی متفاوت است اما مدیریت و تنظیم هیجانی را می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های ذهن آکاهی در خودتان تقویت کنید.

احساسات شما لزوما بازتاب دهنده واقعیت نیستند، پس هیجانات منفی را در لحظه تجربه کنید و بدون تلاش برای اجتناب یا وسواس فکری پیرامون آن‌ها، به دنبال راهکارهایی برای حل مسائل باشید. در نظر بگیرید که اگر اتفاق بدی برای دوستتان رخ می‌داد چه نصیحتی به او می‌کردید؟ با زبان دوم شخص با خودتان صحبت کنید و تمام عواملی که می‌تواند در رفع مشکل مناسب باشد با خودتان مرور کنید.

3- مهارت های زندگی | بازخورد دادن صادقانه به خود

خودآگاهی به دو صورت درونی (شیوه ای که خودتان، توانایی‌ها و ارزوهایتان را می‌نگرید) و بیرونی (شیوه ای که دیگران شما را ارزیابی می‌کنند) کسب می‌شود. خودآگاهی بیرونی به شما کمک می‌کند تا با دیگران همگام شوید چراکه دیگاه آن‌ها را بیشتر درک می‌کنید و توانایی بیشتری در مدیریت روابط خود خواهید داشت.

با آگاهی دقیق در مورد اینکه در نظر دیگران چگونه فردی هستید می‌توانید سطح روابط شخصی و اجتماعی خودتان را ارتقا بخشید. به منظور افزایش خودآگاهی بیرونی می‌توانید از تعدادی از دوستان، همکاران و خانواده خود سوالاتی نظیر «من چه کارهایی انجام می‌دهم که از نظر شما آزار دهنده است؟» یا «چه نقاط قوت یا ضعفی دارم؟» استفاده کنید.

4- پایبند بودن به ارزش‌های خود

هر فردی مجموعه‌ ارزش‌هایی دارد که به واسطه آن‌ها به هویت خود معنا می‌بخشد. آنچه اهمیت دارد درک این موضوع است که صرف رضایت یا برآورده کردن انتظارات دیگران، نباید از ارزش‌ها و معیارهای اخلاقی خودتان بگذرید

در صورتی که نیازها و ارزش هایتان در اولویت نباشند، نمی‌توانید به رضایت از زندگی که انتظارش را دارید دست یابید و شرایط را برای حسرت خوردن بابت گذشته رقم می‌زنید. خودآگاهی درونی و بیرونی باعث می‌شود بتوانید در عین صداقت با خود و حفظ اصالت، از دیدگاه‌های دیگران جهت روشن شدن مسیر زندگی تان بهره بگیرید.

5- مهارت های زندگی | بازبینی در افکار و پذیرفتن اطلاعات جدید

شما در جهانی پویا زندگی می‌کنید که شرایط و موقعیت‌ها پیوسته در حال تغییر است. پس لازم است گاهی در افکار، تصمیم‌ها و اهدافتان تجدید نظر کنید. تعصبات کورکورانه مانع از همگام شدن با تغییرات زندگی می‌شود و در مسیرتان برای هموار کردن سختی‌ها با مانع روبرو خواهید شد.

عدم انعطاف پذیری شناختی باعث کاهش کارایی شما در طولانی مدت خواهد شد چراکه نمی‌توانید خودتان را با فناوری‌های جدید و محیط‌های تازه و ناآشنا سازگار کنید. برای تقویت انعطاف پذیری شناختی می‌توانید به تجربه رویدادهای جدید بپردازید و اندکی از حیطه‌های تخصصی خود فاصله بگیرید. به عنوان مبتدی مشغول آموزش حرفه جدیدی شوید، وارد دنیای بازی کودکان شوید یا در صورت امکان در خارج از کشور به تحصیل یا پیدا کردن شغل بپردازید.

6- الهام بخش خود بودن جهت رسیدن به زندگی معنادار

افرادی که می‌دانند چگونه الهام بخش خود باشند، طاقت فرساترین اعمال را نیز به یک هدف متعالی برای خود پیوند می‌دهند. در نتیجه در مسیر پیشروی به سوی هدف لذت بیشتری را تجربه می‌کنند. برای حرکت در جهت رشد و پیشرفت خود زمان کافی بگذارید.

اهداف خود را به مرحله‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و از موفقیت در هر مرحله لذت ببرید. اهداف و وظایف را به چالشی جالب و سرگرم کننده در ذهن خود تبدیل کنید در نتیجه زمانی که همه چیز به خوبی پیش رود، باعث فعال‌تر شدن انگیزه درونی تان می‌شود.

7- مهارت های زندگی | مهارت‌های اجتماعی و تعامل مناسب با دیگران

انسان موجودی اجتماعی است که به منظور دست یافتن به سلامت روان و رفع نیازهای خود به برقراری ارتباط مناسب با دیگران نیاز دارد. مهارت‌های اجتماعی مجموعه‌ای از توانایی‌ها شامل درک موقعیت‌های بین فردی، همکاری با دیگران، مهارت‌های ارتباطی، حل و فصل مشکلات بین فردی و… است که شما را قادر می‌سازد تعامل مناسبی با دیگران برقرار سازید.

آموزش مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی به طور مؤثر از طریقی به جز مراجعه به مشاوره روانشناسی دشوار و زمان بر می‌شود؛ چرا که مشاوره در وهله اول به شما کمک می‌کند تا علت کاستی‌ها و کمبودهای خود را در این زمینه شناسایی کنید.

8- مهارت‌های کارکرد اجرایی

توانایی‌های قضاوت کردن، خود ارزیابی، حل مسائل، سازمان دهی به افکار و اعمال، تفکر انتقادی و… از جمله مهارت‌های کارکرد اجتماعی است که به شما برای مواجه سازگار با موقعیت‌های مختلف و حل مشکلات زندگی و بهره مندی هر چه بیشتر از موفقیت‌ها در زندگی کمک شایانی می‌کند. برای اطلاع از دیگر مهارت های ارتباطی کلیک کنید.


برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت های زندگی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع:مهارت‌های زندگی


برچسب ها: مهارت‌های زندگی ,
[ بازدید : 45 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به کانون مشاوران است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]